Majlis Dato Lembaga Adat Sungei Ujong

bangunan
warisan

100%

Hak Milik © Arkib Sungei Ujong - Terbitan Berfakta & Benar

RUMAH DATO’ORANG KAYA LAKSAMANA HAJAH BOGDAD
SENI BINA MELAYU ASAL

Rumah tradisional Melayu ini adalah rumah bumbung panjang Negeri Sembilan tertua di Malaysia. Dibina pada 1757, rumah ini Telapak Waris Klana di-Hulu Luak Sungei Ujong yang asal.

Terletak di Kampung Telaga Undang, Batu 9 Pantai, Seremban, rumah ini dipercayai Telaga Undang Luak Sungei Ujong yang pertama dan Balai YTM Dato’ Klana Petra Bador iaitu Dato’ Undang Sungei Ujong pertama. Sekurang-kurangnya lima YTM Dato Klana Petra daripada Waris Klana di-Hulu dan seorang YTM Dato’ Mendika Menteri Akhirulzaman Undang Luak Jelebu mempunyai hubungan dengan rumah ini iaitu:

YTM Dato’ Klana Petra Bador (1760-1780)
YTM Dato’ Klana Petra Leha (1780-1800)
YTM Dato’ Klana Petra Kawal (1824-1850)
YTM Dato’ Klana Petra Sendeng (1850-1873)
YTM Dato’ Klana Petra Ma’amor (1889-1945)

YTM Dato’ Mendika Menteri Akhirulzaman Abdullah bin Panglima Muda Luk, Undang Luak Jelebu (1902-1945)

Rumah berkenaan juga menjadi saksi kekerabatan YTM Dato’ Klana Petra dengan pembesar Waris di-Ayer Sungei Ujong YAM Dato’ Syahbandar Megat dan Dato’-Dato’ Lembaga Luak Sungei Ujong seperti:-

YM Dato’ Orang Kaya Laksamana
YM Dato’ Andulika Mendulika
YM Dato’ Johan Tua Tahu Waris Klana di-Hulu Sungei Ujong
YM Dato’ Lela Bangsa Waris Klana di-Hilir Sungei Ujong
YM Dato’ Menteri Lembaga Tiga di-Pantai
YM Dato’ Penghulu Dagang Lembaga Lingkungan Lenggeng

Sejarah pemilikannya mengikut kepada Ibusoko kepada YTM Dato’ Klana Petra Undang Luak Sungei Ujong yang mendiami rumah berkenaan, dikesan bermula Ibusoko kepada YTM Dato’ Klana Petra Leha bernama Toh Lembut (anak perempuan Dato’ Klana Petra Bador dan cucu YTM Dato Penghulu Menteri Cantik) pada awal abad ke-18.

Rumah berkenaan terus diperturun generasi Ibusoko Waris Klana di-Hulu seterusnya selama beberapa ratus tahun dan menjadi kemudian Telaga Undang. Antaranya oleh YM Dato’ Orang Kaya Laksamana Hajah Bogdad melalui ibu beliau iaitu YM Ibusoko Klana di-Hulu Zainab, di mana beliau mewarisi rumah ini daripada ibunya iaitu YM Ibusoko Klana di-Hulu Banun.

Terdapat banyak catatan mengenai struktur rumah ini direkodkan pegawai-pegawai British di Negeri-negeri Selat dan Kerajaan Negeri Sembilan lantaran rumah ini kerap berlangsung istiadat Sungei Ujong dalam abad ke-19 dan abad ke-20.

Ketika ini, rumah ini diwarisi YM Ibusoko Waris Klana di-Hulu Noraziah binti YM Dato’ Lela Bangsa Haji Abdul Malek, yakni cucu kepada YTM Dato’ Klana Petra Ma’amor bin Dato’ Menteri Kassim dan YTM Dato’ Mendika Menteri Akhirulzaman Abdullah bin Panglima Muda Luk yang berkahwin dengan YM Dato’ Orang Kaya Laksamana Hajah Bogdad.

Untuk pengetahuan, rumah ini terletak hanya beberapa ratus meter daripada Telaga Undang Luak Sungei Ujong sekarang dan Telapak YTM Dato’ Klana Petra Mubarak bin Dohak. YM Ibusoko Waris Klana di-Hulu Noraziah juga mempunyai hubungan kekerabatan rapat dengan YTM Dato’ Klana Petra Mubarak.

Ukiran dan hiasan yang terdapat di rumah ini adalah hasil seni rupa tradisi Melayu. Pada amnya, ukiran-ukiran yang terdapat pada rumah ini terbahagi kepada dua jenis bahan. Ukiran pertama adalah ukiran kayu yang dapat dilihat dengan jelas pada papan cembungnya yang diperhalusi dengan corak bermotifkan flora Ukiran kedua pula terdiri daripada ukiran batu yang dapat dilihat pada bahagian tangga.

Ukiran pada permukaan tangga melambangkan keturunan pemilik rumah bersusur galur kepada Bendahara Kesultanan Melayu Melaka yang satu ketika dahulu menguasai Negeri Sembilan sebagai jajahan Kesultanan Melaka.

Reka bentuk dan hiasan rumah mencerminkan keperibadian dan status pemilik rumah sebagai Waris Negeri Luak Sungei Ujong. Seperti rumah ini, reka bentuknya sangat bercirikan rumah dalam golongan pemerintah. Maka setiap dinding sama ada pada bahagian luar serambi ataupun dalam serambi dihiasi dengan papan kembung. Penonjolan papan kembung adalah bertujuan untuk menimbulkan kesan kepentingan ruang tersebut. Antaranya untuk kegiatan rasmi yang berkaitan dengan sistem perundangan seperti membincangkan hal-hal yang berkaitan dengan urusan masyarakat.

Pada kayu pengikat tiang pula ukiran bermotifkan kepada naga melambangkan kekuatan dan kekuasaan bagi pemilik rumah yang berjawatan tinggi dalam pemerintahan di luak Sungei Ujong. Riak-riak sungai diambil dan diterapkan kepada reka bentuk papan cantik dengan membuat ukiran separuh bulatan. Kayu berjalur enam digunakan untuk membentuk corak dan membingkaikan bukaan seperti pintu dan tingkap diselang-selikan dengan dinding yang menggunakan papan kembung.

Ukiran batu-bata digunakan pada bahagian luar terutamanya pada bahagian tangga utama. Tangga batu yang dihiasi dengan ukiran bunga pada bahagian tepi tangga dipercayai mempunyai perkaitannya dengan pengaruh dari zaman kegemilangan Empayar Kesultanan Melayu Melaka yang menakluki hampir keseluruhan Tanah Melayu dan Sumatera.

Ciri-ciri asal bangunan masih lagi kelihatan walaupun sebahagian besarnya telah mengalami beberapa perubahan dan sebahagian daripada dapurnya telah dibina dengan bangunan baharu daripada batu. Di bahagian serambi, ruang ibu serta loteng masih lagi berada dalam keadaan yang baik. Ini membuktikan bahawa pemilik rumah berjaya mengekalkan keadaan asal meskipun ianya telah bertapak lebih 250 tahun.

Nota 1: Rumah Dato’ Laksamana Hajah Boghdad adalah bukti nyata seni bina asal Melayu Negeri Sembilan yang bersusur galur dari Empayar Kesultanan Melaka.

Nota 2: Susur galur keturunan pemilik rumah langsung tiada pertalian dengan pembesar Minangkabau melainkan pembesar Melayu Melaka dan kemudian Kesultanan Johor-Pahang-Riau-Lingga.

Nota 3: Justeru di mana Minangkabaunya?

Nota 4: Meski pelbagai catatan dan rekod rasmi bertulis wujud, rumah ini masih kekurangan perhatian daripada pihak berwajib (Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri) untuk pemuliharaan dan pemeliharaan sebagai artifak dan bukti pensejarahan Melayu Sungei Ujong dan Negeri Sembilan

Sumber:

1) YM Dato’ Orang Kaya Laksamana Shaharumzaman bin YM Dato’ Lela Bangsa Haji Abdul Malek, 2022.
2) JSBRAS, Adat Sungei Ujong, Ogos 1895
3) JMBRAS, Sungei Ujong, J.M Gullick, Mei 1949
4) Nostalgia Undang Abdullah Singa Jelebu, Yati Rahim, 2022.

Kongsikan:

BALAI UNDANG DI AMPANGAN LAMBANG KUASA DATO' KLANA PETRA

Balai Undang Luak Sungei Ujong dengan seni bina kolonial di Ampangan, Seremban dibina ketika pemerintahan YTM Dato’ Klana Petra Muhamad Kasim bin YM Dato’ Andulika Mandulika Abdul Rashid pada tahun 1950-an.

Sebelum itu, bangunan Balai Undang berkenaan diperbuat daripada kayu, melainkan tangga hadapan daripada batu. Seni binanya mengikut prinsip binaan rumah Melayu Negeri Sembilan tradisional berbumbung panjang.

Bangunan Balai Undang Luak Sungei Ujong daripada kayu itu dibina antara 1910 hingga 1915. Ia dibina di tanah dibeli sendiri YTM Dato’ Klana Petra Ma’amor bin YM Dato’ Menteri Kassim dengan keluasan 2.8 hektar.

Bangunan Balai Undang di Ampangan itu asalnya terdiri daripada balai kediaman, balai memanjang dan balai melintang.

Ketika YTM Dato’ Klana Petra Muhamad Kasim mula memerintah, beliau tinggal di Balai Undang daripada kayu itu kurang 12 bulan atas alasan kurang selesa dengan Balai Undang itu.

Beliau kemudian berpindah ke banglo milik kerajaan di Taman Tasik Seremban, yang dijadikan Balai Undang. Susulan perpindahan itu, YTM Dato’ Klana Petra Muhamad Kassim mengarahkan Balai Undang Sungei Ujong di Ampangan daripada kayu itu diroboh pada awal dekad 1950-an, iaitu sebelum merdeka dan digantikan dengan banglo dua tingkat daripada batu.

Balai Undang itu direka sendiri YTM Dato’ Klana Petra Muhamad Kassim dan anak lelakinya dengan seni bina kolonial. Bagaimanapun, orientasi bangunan dibina menghadap matahari terbit, mengikut kepercayaan Melayu sebagai tanda murah rezeki kepada penghuninya.

Selepas bangunan siap dibina, YTM Dato’ Klana Petra Muhamad Kassim tinggal di situ, tetapi hanya beberapa bulan dan berpindah semula ke banglo milik kerajaan yang didiaminya terdahulu. Banglo milik kerajaan itu terus dijadikan Balai Undang sehingga beliau meninggal dunia.

Berikutan itu, bangunan Balai Undang Luak Sungei Ujong di Ampangan kosong beberapa tahun sebelum menjadi pejabat Jabatan Pertahanan Awam Negeri Sembilan.

Apabila YTM Dato’ Klana Petra Mubarak bin Dohak memerintah pada 1994, beliau tinggal di Balai Undang di Ampangan itu kerana mahu meneruskan legasi YTM Dato’ Klana Petra Ma’amor.

Pada 2002, bangunan tambahan dibina pada bahagian hulu Balai Undang itu. Bangunan tambahan berkenaan menempatkan Dewan Mengadap, Pejabat Undang dan Bilik Mesyuarat dan Pejabat Setiausaha Undang.

Pembinaannya dilaksana kontraktor lantikan JKR Negeri Sembilan. Pembinaan bangunan tambahan itu menjadi ganti kepada balai melintang dan balai memanjang yang diroboh dalam 1950-an.

Sejak pemerintahan YTM Dato’ Klana Petra Mubarak, Balai Undang Luak Sungei Ujong di Ampangan memainkan peranan besar terhadap kekuatan institusi Raja di Negeri Sembilan.

Balai Undang berkenaan sering menjadi lokasi pertemuan antara Dato’ Undang Yang Empat membincangkan ehwal Raja-Raja termasuk perkara berkaitan kedudukan istimewa orang Melayu, agama Islam, Adat Melayu dan pentadbiran di Negeri Sembilan.


Nota 1: Balai YTM Dato’ Klana Petra Muhamad Kassim di Taman Tasik Seremban kini dijadikan Kediaman Rasmi Menteri Besar Negeri Sembilan.

Sumber penceritaan:
1) Raja Nafida Raja Shahminan.(1999). Evolusi Seni Bina Balai Adat di Negeri Sembilan. Disertasi Sarjana Universiti Malaya.
2) Raja Nafida Raja Shahminan.(2012). Wawancara di Pusat Kajian Alam Bina Dalam Melayu, UTM Skudai pada 26 April 2012.
3) Hasnim Baharin. Wawancara di Jabatan Kerja Raya Negeri Sembilan, Wisma Negeri, Seremban, Negeri Sembilan pada 9 Jun 2014.
4) Dato’ Lela Bangsa Ahmad Razin Abdul Aziz. Wawancara di Batu 7 Pantai, Negeri Sembilan pada 22 Oktober 2014.
5) Dato’ Andika Mendulika Zainol Ariffin Ibrahim. Wawancara di Balai Undang Sungei Ujong, Ampangan, Negeri Sembilan pada 10 Januari 2015.
6) Dato’ Orang Kaya Laksamana Shaharumzaman Abdul Malik. Wawancara di Batu 9 Pantai, Negeri Sembilan pada 11 Januari 2015.

TELAGA UNDANG - PARLIMEN BAGI SUNGEI UJONG

Telaga Undang ialah rumah atau tempat bagi Dato’-dato’ Lembaga, Waris-waris Negeri dan Ibu Soko Waris di-Darat (Waris Klana di-Hulu dan Waris Klana di-Hilir) berunding mengenai adat dan agama di Luak Sungei Ujong. Telaga Undang hendaklah ditempatkan di salah sebuah rumah Ibu Soko Kanan Waris Klana di-Hulu.

Tempat persidangan bagi Luak Sungei Ujong terletak di Kampung Telaga Undang, Batu 9 Pantai, Seremban. Ketika ini terdapat empat rumah milik Ibu Soko Waris Klana di-Hulu di kampung itu yang berhak menempatkan Telaga Undang.

Ia boleh berpindah antara empat rumah milik Ibu Soko Waris Klana di-Hulu itu mengikut keadaan dan kesesuaian waktu. Keempat-empat rumah ini juga mempunyai telaga mata air tidak pernah kering sehingga hari ini.

Kenapa dipanggil Telaga Undang? Perkataan ‘Telaga’ diguna kerana telaga berisi air jernih. Justeru sebagai perlambangan, di Telaga Undang kekusutan adat dan agama diselesai dan menjadi jernih seperti air telaga.

Telaga juga antara elemen penting dalam tamadun. Telaga adalah punca air yang menjadi sumber kekuatan makhluk ciptaan Allah SWT untuk beribadah menyembahnya.

Institusi Telaga Undang wujud pada zaman pemerintahan YTM Dato’ Klana Petra Ma’amor bin YM Dato’ Menteri Kassim untuk menyelesaikan sebarang kekusutan dari segi pentadbiran negeri, adat dan agama di Luak Sungei Ujong.

Pada 10 Mei 1902, satu perjanjian dipersetujui YTM Dato’ Klana Petra Ma’amor bin YM Dato Menteri Kassim dan semua Dato’-dato’ Lembaga bahawa hanya Ibu Soko daripada Waris Klana di-Hulu diberi mandat mentadbir Telaga Undang.

Justifikasinya ialah, pusaka Klana Petra mula-mula sekali disandang Dato’ Klana Petra Bador daripada Waris Klana di-Hulu.

Mengikut perjanjian itu juga, Ibu Soko Waris Klana di-Hulu yang memelihara dan mentadbir Telaga Undang hendaklah diberi elaun atau ‘pemakanan’ sebanyak $201 Straits Dollar.

Secara tidak langsung ia mewujudkan pusaka (perjawatan) YM Telaga Undang, disandang khusus untuk Ibu Soko Klana di-Hulu bagi pentadbiran Telaga Undang.

Fungsi Telaga Undang penting dalam menyelesaikan masalah adat dan agama di Luak Sungei Ujong.

Apa-apa keputusan persidangan di Telaga Undang disah atau dibatal YM Dato’ Andulika Mandulika sebagai Tua Lembaga di Telaga Undang sebelum dipersembah Ke Bawah Kaus YTM Dato’ Klana Petra Undang Luak Sungei Ujong untuk penghukuman.

Ia selaras dengan perbilangan:

“Sah batal pada Dato’ Nika (Andulika Mandulika), hidup mati pada Dato’ Klana Petra.”

Fungsi Telaga Undang hampir sama seperti badan perundangan negeri. Apa-apa jua isu dibahas dan diputus di Dewan Undangan Negeri sebelum diperkenan Raja negeri. Melainkan Dewan Undangan Negeri tergantung, barulah Raja campur tangan untuk mendapat keadilan.

Sebelum Balai Undang diwujudkan kerajaan negeri untuk dijadikan kediaman rasmi YTM Dato’ Klana Petra, Dato’-Dato’ Lembaga dan Tua-tua Waris serta Ibu-ibu Soko akan mengadap YTM Dato’ Klana Petra di Telaga Undang pada Hari Raya Aidilfitri pertama dan Hari Raya Aidiladha pertama.

Pada hari berkenaan, di pangkal serambi rumah Ibu Soko Telaga Undang itu dipasang tabir langit-langit, sampaian, peterana tiga tingkat dan gunung berangkat dengan silang gunting.

Di pekarangan rumah Telaga Undang diadakan tonggol, ular-ular, panji-panji, payung kebesaran, tombak, pedang, keris panjang dan keris pendek ketika sambutan Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.

Setelah YTM Dato’ Klana Petra Ma’amor berpindah ke Balai Undang di Ampangan, adat istiadat pada Hari Raya Aidilfitri pertama dan Hari Raya Aidiladha pertama di Telaga Undang masih diteruskan.

Pada setiap hari pertama perayaan itu, Dato’-dato’ Lembaga Luak Sungei Ujong datang bersidang di Telaga Undang. Sebelum persidangan, kesemua Dato’-dato’ Lembaga dan kesemua dato’-dato’ lain akan bertemu dan bersalaman dengan YM Ibu Soko Telaga Undang untuk perkenan memulakan persidangan adat istiadat.

Pada Aidilfitri kedua dan Aidiladha kedua, barulah berlangsung adat istiadat menjunjung kasih Ke Bawah Kaus YTM Dato’ Klana Petra di Balai Undang.

Bagaimanapun, sebelum setiap istiadat di Balai Undang berjalan, YM Telaga Undang terlebih dahulu perlu dijemput mengikut istiadat dengan bertepak sirih.

Telaga Undang juga salah satu tempat berlangsungnya istiadat kerjan YTM Dato’ Klana Petra sebagai Undang Luak Sungei Ujong.

Antara alat kebesaran di Balai Undang terdapat empat meriam besar manakala Telaga Undang diperuntukkan dua meriam besar. Selain itu Balai Undang mempunyai enam meriam lela manakala Telaga Undang diletakkan tiga meriam lela.

Pada 2008, YM Ibu Soko Telaga Undang Rahimah binti YM Dato Amar Setia Alwi pernah menyatakan bahawasanya setiap pelantikan Dato’-dato’ adat yang di bawah Dato’ Lembaga hanya sampai ke Telaga Undang atau kepada Dato’ Lembaga yang berkenaan sahaja.

Ia termasuk pelantikan juak-juak hulubalang yang senjata kebesarannya bersemayam di Telaga Undang; hanya sampai ke peringkat Telaga Undang sahaja.

Separuh senjata-senjata yang bersemayam di Telaga Undang itu melambangkan atau mewakili juak hulubalang di bawah YM Dato’ Johan Tua Tahu Lembaga Waris Klana di-Hulu Luak Sungei Ujong.


Sumber:
1) Bustamam Ahmad. Telaga Undang untuk selesai masalah adat. Berita Harian, 5 Mac 1988
2) YM Telaga Undang Rahimah binti YM Dato’ Amar Setia Alwi, 2008
3) YM Dato’ Andulika Mendulika Tua Lembaga Waris di-Darat Sungei Ujong, Jun 2022
4) YM Dato’ Johan Tua Tahu Lembaga Waris Klana di-Hulu, Mei 2022.

Hak Cipta © 2023 Majlis Dato Lembaga Adat Sungei Ujong. All Rights Reserved.

Share this:

Like this:

Like Loading...
error: Content is protected !!
Portal Rasmi Majlis Dato Lembaga Adat Sungei Ujong