sejarah
sungei Ujong
Yang tiada lengkang di-panas,
Yang tiada lapok oleh hujan;
Sa-tapak tiada lalu,
Sa-tapak tiada surut.
100%
Yang tiada lengkang di-panas,
Yang tiada lapok oleh hujan;
Sa-tapak tiada lalu,
Sa-tapak tiada surut.
Hak Milik © Arkib Sungei Ujong - Terbitan Berfakta & Benar
Keris adalah senjata unik yang menjadi tanda pengenalan seseorang itu. Hampir setiap kaum atau etnik di Nusantara mempunyai Keris @ Senjata sendiri sebagai tanda pengenalan diri dan asal usul. Malah sebagai tanda pengenalan juga Keris dijadikan Alat Kebesaran bagi seeorang Raja dan Pembesar di Negeri Sembilan yang melambangkan identiti keturunan, tanda kekuasaan ke atas wilayah dan rakyat diperintahnya.
Terdapat banyak jenis Keris yang mana jika kita ahli dalam perkerisan kita akan mengenal asal usul pemakai Keris itu. Bagaimanapun di Negeri Sembilan yang disebut-sebut sebahagian daripada Minangkabau situasinya berbeza. YTM Dato’ Undang Yang Empat selaku Raja bersama di Negeri Sembilan tidak pernah memakai Keris Minangkabau sebagai pelengkap busana atau alat kebesaran. Jika diteliti daripada gambar-gambar foto lama dan yang terkini, semua YTM Dato’ Undang Yang Empat memakai Keris Johor-Pahang-Riau-Lingga atau lebih dikenali sebagai Keris Melayu Semenanjung. Ada juga ahli bidang perkerisan mengatakan mereka memakai Keris Melayu Negeri Sembilan.
Keris Melayu Semenanjung amat berbeza dengan Keris Minangkabau. Bilah Keris Minangkabau kebanyakan adalah daripada jenis alang atau anak alang. Ada juga bilah Jawa. Sampirnya lebih kecil dan tidak lebar seperti Keris Melayu Semenanjung. Pada hujung sampir diukir menaik bentuknya seolah-olah bumbung bergonjong. Sarung Keris Minangkabau banyak hiasan dan ukiran, manakala batang serunai keris Minangkabau lebih tirus.
Keris Melayu Semenanjung sampirnya lebih lebar dan biasanya jenis sampir perahu jalur. Batang serunainya lebih besar dan hiasannya ringkas serta tidak rumit. Bilahnya pula lazimnya adalah jenis bilah tempa Melaka. Ada juga memakai bilah Bugis dan bilah pandai saras. Semakan ke atas Keris-keris antik YM Dato’-dato’ Lembaga di Sungei Ujong yang berusia ratusan tahun, dapatan sama juga ditemui. Semuanya memakai keris Melayu Semenanjung dan berbilahkan jenis tempa Melaka atau bilah Bugis. Tambahan pula, mengikut maklumat diperoleh pemain Keris, Keris-keris antik Minangkabau sebenarnya banyak dijumpai di sekitar Perak, dan bukannya di Negeri Sembilan.
Justeru ia menimbulkan persoalan berhubung identiti sebenar pemerintah dan Pembesar-pembesar Negeri Sembilan. Jika benar mereka berasal dari Minangkabau atau bersusur galur dari Tanah Minangkabau, tentunya Keris Minangkabau dipakai sebagai pelengkap busana dan Alat Kebesaran. Namun yang dipakai adalah Keris Melayu Semenanjung. Perkara ini jelas menunjukkan leluhur (moyang) YTM Dato’ Undang Yang Empat yang sebenar adalah orang asal Melayu dan Memerintah menggunakan Adat Purbakala yang diwarisi sejak zaman Empayar Srivijaya. Sayugia diingatkan Keris adalah Identiti dan Tanda Keturunan/Leluhur seseorang itu.
Nota 1: Sultan Selangor memakai Keris Bugis sebagai alat kebesarannya.
Nota 2: Sultan Kedah memakai Keris Melayu Kedah sebagai alat kebesarannya.
Nota 3: Sultan Pahang memakai Keris Johor-Pahang-Riau-Lingga variasi Pahang sebagai pelengkap busana.
Nota 4: Keris Yang di-Pertuan Agong adalah jenis Keris Tajong Bangsa Agong, berasal dari Kelantan-Patani Nota 5: Keris Taming Sari dipakai Sultan Perak adalah Keris Majapahit yang diwarisi daripada Dato’ Orang Kaya Laksamana Hang Tuah.
Nota 6: Jadi Macamana Boleh Mengatakan Negeri Sembilan Ini Minangkabau? Dimana ‘Relevent’ nya?
Sumber penceritaan hasil rujukan daripada:
1) Keris Melayu Pusaka Bangsa, Ahmad Zamli Ali Piah, 2019.
2) Keris Minangkabau, Basuki Teguh Yuwono & Fadli Zon, 2016.
3) Etika Memakai Keris Dalam Busana, Tengku Ahmad Ridhaudin, 2020.